torsdag, april 17, 2008

Utmanad

Jag blev utmanad av Latara med I villa grå att visa 3 inredningsinköp. Senaste, bästa och sämsta.

Senaste
var klart lättast! En jättefin Madonna från Valentin. Den har fått flytta in på skänken i sovrummet tillsvidare. Förmodligen ska hon få stå på hyllan i köket, när den väl har blivit färdig.



Bästa måste nog vara matsalsstolarna. Tyvärr kan jag inte säga matsalsmöblemanget - vi letar fortfarande efter ett matsalsbord och har tillfälligt det gamla köksbordet där. (Hur länge kan något egentligen räknas som "tillfälligt"? Det har ju stått där ett tag nu... :) Vi hittade i alla fall stolarna på Tradera för några år sedan, efter mycket letande, och slog till direkt.




Sämsta inköpet alla kategorier - induktionshällen! Inte från himmelen sänd direkt... Induktion i all ära - men inte denna...
Så länge man använder en eller två plattor går det bra - om man håller sig på steg 5-9, har man lägre så tickar det i plattorna... Sen, när man vill använda en platta till, det är då problemen börjar på riktigt. Plattorna pulserar och det funkar inte att laga mat så. Kokar och sjuder om vart annat. Så här har det varit sen början och vi har klagat et flertal gånger. Alla möjliga förklaringar har vi hört.

För det första var det nog kopplat fel. Vår elektriker har dubbelkollat och det är rätt gjort.

För det andra var det en säkerhetsgrej, så att det inte skulle bli överansträngt. Hallå?! Varför ens sälja hällar med 4 plattor om man bara kan använda två? Idiotisk ursäkt!

Fel på hällen har det inte varit ...förrän nu senast vi klagade - och garantin gått ut! Då fick vi tag på en annan karl på butiken, och han menade att så skulle det ju inte vara. Vi blev hänvisade att återkomma när vår säljare fanns på plats igen.


Där är vi nu och jag är fruktansvärt less på vår sat*ns Blomberg-häll! Så trött att vi helt enkelt funderar på att köpa en ny. Men samtidigt, vi ska ju inte behöva köpa en ny för att det varit fel på den från början. Garantitiden är faktiskt annorlunda när det gäller rena fabrikationsfel, vilket jag misstänker är fallet här. Det som irriterar mig allra mest är att jag ville ha en Husqvarna, eftersom övriga vitvaror är av det märket. På nåt vis blev vi övertalade att köpa en Blomberg istället. Fattar inte hur det gick till? Jag är normalt av den envisa sorten när det gäller sånt här och vet vad jag vill ha!

Efter att skrivit om det känner jag mig redo att fajtas igen och ska nog ta tag i det ytterligare en gång.

Hur fabrikatet är i övrigt har jag ingen aning om, men oavsett, vi kommer aldrig köpa en Blomberg mer.

Sänder utmaningen vidare till dessa 3 bloggare:

Ranas Horisont


Hus Nummer 30


Mamma Millan


Så många som jag skulle vilja välja, men efter att sållat bort de jag bjöd in till Bäst & Pest (utmaningarna påmnner trots allt om varann) så valde jag dessa. Får se om dessa känner sig manade att haka på.

2 kommentarer:

RANA sa...

Hahaha, hej gumman! :-) Klart jag hänger på! Jag återkommer i ärendet.

För övrigt höll jag på att skratta på mig när jag läste din kommentar hos mig:

"Vi hittade också nå jordklumpar som ska planteras någonstans på ägorna. Vad det var för sort kommer jag inte ihåg ...och maken, som var den som handlade dem, kollade nog inte över huvud taget?"

En klassiker!!!! :-D

KRAM,
Rana

Mamma med mera sa...

Vad tråkigt det är när saker och ting inte fungerar! Helst när de är av det lite dyrare slaget. Stolarna och Madonnan ser verkligen fina ut! Ha en trevlig helg!! Kram Pernilla