tisdag, mars 25, 2008

Man föds till snickare


Haft en helt underbar påsk! Helgen har gått i hemmets tecken. Ingen påskmiddag, bara varit hemma och hållt på. Skönt måste jag säga, och roligt!
Maken fick ta hand om hus och hem med allt vad det innebär, medan jag drog på mig snickar/målar-kläderna. Håller bland annat på med en liten hylla till köket. Första gången jag hållt i en fräs, så jag är riktigt nöjd med mig själv! (Förlåt om jag låter mallig ...men det är jag!! ;) Mätt, skissat, ritat, sågat, fräst, slipat. Nån liten del till, sen ska den betsas.

Har förresten tiggt åt mig inte bara en, utan två!!, hyvelbänkar av pappa. De har stått hemma hos dem i en så där 20 år. De fanns kvar i huset efter de förra ägarna, och min pappa verkar vara glad över att äntligen bli av med dem. Här behövs dem! Min snickarverkstad har bestått av en liten lastpall på golvet nere i källaren - och det känns i kroppen nu... Inte jordens bästa arbetsställning. Nog för att jag är kort, men det var allt i lägsta laget. :)

Har fått till en annan hylla också. Den är klar och väntar bara på uppsättning. En vit shabby sak. Vet bara inte var jag ska ha den än... Återkommer med bilder.

Maken brukar för övrigt säga: "Man föds till snickare - till betongare krävs det utbildning!" Ni kan väl aldrig ana vad han är? ;)

10 kommentarer:

Peters Projekt sa...

Wow, vilket snickeriarbete du åstadkommit! I´m impressed, are you impressed?! Förstår att du är stolt.

När det gäller hemmaprojekt så funderar vi också en hel del innan vi skrider till verket. De spontana projekten är i ärlighetens namn ganska få . . .

Oopps, måste tyvärr konstatera att jag missade din "Bäst & Pest-utmaning". Inte det att jag inte ville men jag var bortrest, utan dator när du startade utmaningen. När jag kom hem var hela "utmaningskarusellen" igång och alla mina bloggbekanta var redan tillfrågade. Kommer väl ändå att lyfta fram mitt bästa & pestigaste här hemma men får skicka vidare till de som vill . . .

Är annars ordentligt impad av det arbete ni lägger ned - dessutom med gott mod som det verkar.

Jag följer med händelseutvecklingen . . .

Ha en fin fortsättning på veckan! / Peter

My Lovely Things sa...

åh vad häftigt att du har fräst hyllan själv...det skulle jag med vilja lära mig!!!

Ska bli så roligt att se den på plats..tycker absolut att du ska känna dig stolt!!!

ha det gott..
kram anna

RANA sa...

Hallå du otroliga kvinna. Jag föll just baklänges av beundran. VAD DU KAN. Klart du ska vara stolt! Sa du två (2) snickarbänkar??? :-D Wow.

Kram, Rana
(som inte vet vad "fräsa" är)

;-)

RANA sa...

Men hallå, varför har jag inte länkat till dig???? Dagens gåta. Det är i alla fall åtgärdat nu. :-D

KRAM!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Men hallojsingen....så duktig du är!!!Det är verkligen nåt som inte jag har det minsa tålamod till ju...avskyr att slippa o fila o allt som behövs,,,,Jagär mer en kladdfia jag, med penseln i högsta taget!!!
ska bli kul att se när det blir klart!!

Jo härär allt fnt...men som för kylt sm sagt var....skulle jag ut i vattnet fööööör!!!!

Äggen kostar 100, 80, 60 kr beroende på storlek...finns även mindr o större med!!
Bara höra av dig om du är intresserad....men du har ju som sagt ett jättefint ju!!

Kram på dig o ha det gott!!
God fortsättning!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(\ /)*********************
( ..) ♥ KRAM MILLAN ♥
C('')('')*****************
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

millan.orrben@hotmail.com

Kamomilla sa...

Ja du, jag är djupt imponerad! Och ändå är jag en tjej som äger en alldeles egen eldriven kedjesåg, slipmaskin och som har slagit fast badrumstaket med spikpistol alldeles själv...
Girlpower! ;) Passar bra då med hyvelbänkarna!!

Duktigt jobbat!

Skatan sa...

Hej och varmt tack för raderna hos mig! Det är inget enkelt beslut, bloggandet har blivit som en del av mig. Men - just nu har min kraft sinat alldeles.

Hoppas vi ses igen!

kram.

RANA sa...

Men hallå IGEN. Var det DU som startade utmaningen. Kan man göra så??? ;-)

Så bra, då har jag Verrsta Iddén (uttal: blattesvenska, om det är bekant). Har för avsikt att återkomma SNARAST i ärendet.

:-D!!!!

/Ranabanana

hemtrevnad marie sa...

Tack för titten!! Sååå himla duktig du är på att snickra då!!!
Du ska verkligen vara stolt!
Själv är man ju mera en målarkladd!!
Ska bli kul att se när den kommit upp!
Kraaam

hemtrevnad marie sa...

Marie igen! du undrade hur gammalt vårt hus är....Det är byggt 1875, men om och tillbyggt i värsta funkiseran 1930...du kan se fasaden i mitt första inlägg i februari.
Kraaam