tisdag, februari 26, 2008

Nya och gamla projekt i tankarna


Snabb paint-skiss: sovrum före och efter. Inte skalenligt, alltså... :)


Jag har fått min vilja igenom att ta bort de platsbyggda smågarderoberna i vårt blivande sovrum. Nu får vi en "stor" garderob istället - så mycket bättre!

Maken och jag stod igår kväll och funderade hur vi ska lösa allt uppe i hallen. Vi har en halvstor hall på övervåningen, som gärna kunde ha varit aningen större... Snedtaket tar lite för mycket av utrymmet och det ska tilläggsisoleras även där. Där finns en toalett och det vill vi gärna ha där uppe, även om den tar en del av ytan. Problemet är att det kanske kommer kännas lite trångt när snedtaket kommer byggas inåt/nedåt en dm till. Inte så lätt att bara flytta toaletten heller trots att den ska genomgå en totalrenovering. Vet inte vart vi ska ha den annars. Det är ju dörrar och vinklar precis överallt! Det enda vi egentligen kom fram till var att de som byggde huset en gång i tiden borde ha tagit till lite mer, när de ändå höll på. :)

Maken klurade inne i en av garderoberna också. Den som han tidigare höll på att riva i. Det är igenbyggt och så, men nu är det dags att få till det bra invändigt också. Huset är byggt i två "skepp" i vinkel, och takåsarna bilder ett T skulle man kunna säga. Ränndalen mellan de olika taken hamnar dessvärre mitt i garderoben. Charmigt utifrån javisst, men trixigt att få till inne utan att det blir en massa konstiga utrymmen som inte går att utnyttja...


Dessa projekt är väl mest makens, jag är kommer med förslag och funderingar. Mina egna projekt är lite roligare och förhoppningsvis inte lika krångliga. Jag har tänkt länge att vi behöver bättre förvaring inne i badrummet. Sen såg jag ett så fint skåp på en blogg för någon vecka sedan, har tyvärr glömt vilken. Polletten trillade inte ner förrän i förrgår... Vi har ju en massa gamla fönster stående nere i källaren! Här ska snickras skåp! ...nån dag, när jag kan snickra i fred.
Imorgon öppnar förresten ett nytt handelsområde här. Coop Bygg bland annat. Det känns kanonbra, då kan man ju få tag i diverse byggvaror även på söndagar. Är ju så irriterande när man väl kommer igång och sedan märker att nånting saknas...

...ser genom fönstret att det börjat snöa. Jag vet att det är sportlov, och nu tänker nån i sitt stilla sinne: Det är ju så roligt för barnen. Då kan jag bara säga att det bryr jag mig inte i... Vill inte ha en gnutta mer snö nu! Speciellt inte sånt här plask som kommer nu. *suck*

Inga kommentarer: