onsdag, december 05, 2007

En sagolik upplevelse mitt i vintern



Fotograf: Roland Hejdström


Här snöar och regnar det om vartannat. Då är det lätt att längta bort ett tag!

För ett år sedan ordnade min karl en hotellvistelse på Medeltidshotellet i Visby. Vilken dröm det var!

Kvinnan som visade oss till vårt rum berättade om de olika delarna av byggnaden. Vissa delar av fastigheten härstammar från medeltiden, och sedan har det byggts på allt eftersom. Vi bodde i ett av Riddarrummen, "Petrus och Kristinas kammare" - helt underbart och med badkar mitt i rummet. Det finns vanlig dusch också, inne på toaletten.




Det andra Riddarrummet. Bild: Medeltidshotellet.


Som hotellnamnet avslöjar är temat på inredningen medeltid. Bekvämligheter finns, men de är prydligt gömda i fina skåp, så de inte tar bort den medeltida känslan. Trevlig och serviceinriktad personal och en fin-fin frukost. I receptionen fanns möjlighet att köpa lite gotländskt hantverk och personalen tipsade om vart vi kunde gå på kvällen, beroende på vad vi var ute efter.

Vi har varit på Gotland många gånger, men det här var något alldeles extra!

Tänk om man ändå kunde få julshoppa det allra sista i ett mysigt Visby! Få smyga omkring i de små gränderna och avsluta med en promenad Strandpromenaden. Sedan, när man känner sig lite frusen, gå tillbaka till hotellet och krypa ner i ett varmt bad framför TVn...

Vår dotter är för liten för det än, men det blir fler nätter för oss lite längre fram. Både som familj och på tu man hand. Egentligen kan man ju säga att hon redan sovit på Medeltidshotellet. Hon var ju med - i mammas mage. :)




Bild: Medeltidshotellet

1 kommentar:

Lo sa...

Hej. Jag har funderat på att boka rum där för mig och min sambo. Kanske man ska göra det i vinter då...För det låter ju helmysigt.
Mvh/Lo